تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/05/11 - 06:39
کد خبر: 477681

پرونده ویژه| داستان یک نفوذ(بخش هفتم)؛

اسلام آمریکایی تا هیئت سکولار/ دلیل وحشت غرب از ماه محرم چیست؟

 اسلام آمریکایی تا هیئت سکولار/ دلیل وحشت غرب از ماه محرم چیست؟

در سند شماره ۲۱۷ اسناد لانه عنوان شده است، عزاداری‌های کنترل شده یکی از راهکارهای جاسوسان آمریکایی به محمدرضا شاه بود. درهمین راستا آمریکاییان در دوران پهلوی به جهت رسیدن به اهداف سکولاریسمی خود شیوه نفوذ از راه جذب افراد دارای تفکر میانه‌رو را در پیش گرفتند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ماه محرم که فرا می‌رسد، عده ای در خارج از کشور تمام تلاش خود را بکار می‌گیرند تا از هر طریقی عزاداری در این ماه و فلسفه قیام عاشورا را زیر سوال ببرند، اصلی ترین دلیل دشمنی غرب نسبت به شعائر دینی به ویژه نهضت عاشورا این است که محور و بن مایه انقلاب اسلامی ایران بر اساس قیام امام حسین (ع) بوده ونهضت امام خمینی نیز مبتنی بر قیام حسینی قرار گرفته بود.

یکی از کارهای که دشمن از طریق جنگ شناختی در تحریف شعائر محرم با تاثیر برذهن مخاطب انجام می دهد، ترویج اسلام لیبرال است که تشیع انگلیسی هم ذیل آن مطرح می شود. این در حالیست که نگاه اسلام با نگاه غرب تفاوت ماهوی دارد، تنظیم برنامه زندگی فردی در غرب بر اساس مبانی سکولاریسم است که این مغایربا فرهنگ شیعی در اسلام حقیقی می باشد.

درواقع سکولاریسم به‌معنای بی‌دینی نیست، سکولاریسم به‌معنای این است که دین در غیر عمل شخصی، هیچ بُروزوظهوری نداشته باشد. متاسفانه سکولاریسم در ایران توسط لشکر شوروی در روز عاشورا سال ۱۲۹۰(ه.ش) اتفاق افتاد.

سکولار یعنی تکرار دوباره واقعه عاشورا

دی ماه ۱۲۹۰، یکی از ماه‎های خونین تبریز، که مصادف با اول محرم ۱۳۳۰ قمری بود، قزاق‌ها شروع به کشتار بزرگ‌و‌کوچک و دست‌اندازی به مال و ناموس مردم ایران کردند. در این هنگام میرزا علی‌ آقا تبریزی معروف به  «ثقةالاسلام» اعتراض کرده و حکم جهاد داد و بدنبال آن مردم نیز به مقابله با قزاق‌ها برخاستند.

قوای روس، ۵۴ نفر از بزرگان تبریز را در طول یک ماه، اعدام کردند و اعدام‎ها در روز دهم دی ماه ۱۲۹۰ مصادف با دهم ماه محرم، به اوج خود رسید و ثقة‌الاسلام  نیز در چنین روزی در میدان مشق تبریز، مقابل چشمان عزادارن حسینی و درست در ظهر عاشورا به داری آویخته شد که با پرچم روسیه تزئین شده بود.

اعدام آزادیخواهان بیگانه ستیز درمقابل عزاداران در حالی صورت گرفت که قبل از آن ثقةالاسلام پیشنهاد پناهنگی به سفارت عثمانی را رد کرده و به پیروی از امام حسین (ع) مرگ باعزت را به زندگی با ذلت ترجیح داد. همچنین در میان اعدامیان نوجوان ۱۶ ساله کوچک‎ترین قربانی  قوای روس در تبریز بود و گفته می‌شود که قبل از این که سالدات روس طناب دار را به گردن او بیندازد، با سر دادن شعار «یاشاسین ایران، یاشاسین آذربایجان و مشروطه» به استقبال شهادت رفت.

فرمانده روس پس از مشاهده وضعیت موجود در واکنشی اظهار می دارد: میترسیدم که آن جمعیت عظیم عزادار حسینی به آزادیخواهان مبارز تبریزی بپیوندند و در آن صورت چه بر سر ما می آمد ! اما جمعیت عظیم مردم شیعه (سکولار)! عزادار فقط عزاداری و گریه کردند.زنجیر و سینه و قمه زدند و به اعدام ۹ دلاور آزادیخواه خود توجهی نکردند.

عاشورا

نتیجه اسلام سکولار واسلام منهای سیاست این است و این همان چیزی است که شیعه انگلیسی به شدت دنبال آن است و برای آن میلیاردها هزینه میکند. مطمنا اگرهیئات مذهبی در آن روزها دغدغه مبارزه با بیگانه را به صورت یک مسئله‌‌ی انقلابی، یک مسئله‌‌ی اسلامی، یک معرفت قرآنی در مضامین هیئت میگنجاندند تاریخ ایران شاهد چنین عاشورایی نبود.

این شیوه همچنان ادامه داشت تا اینکه در دوره پهلوی مخالفت و ممنوعیت عزاداری محرم و صفر اعلام شد و به دنبال آن رژیم پهلوی در سال ۱۳۱۷  تکیه دولت را تخریب کرده و سردسته عزاداران را دستگیر و روانه زندان می‌کرد.

اما ازآنجا که احساسات مذهبی در ایران بسیار ریشه دوانده بود روش سرکوب رضاخانی راهی ازپیش نبرد به همین دلیل بیگانگان با روی کارآوردن محمدرضا پهلوی تصمیم گرفتند رویکردی جدید از سکولاریزه کردن عزاداری ها در پیش بگیرند.

بیشتربخوانید:نفوذ در حوزه‌های علمیه/ مواضع روحانیت زیر ذره‌بین جاسوسان آمریکایی

عزاداری‌های کنترل شده یکی از راهکارهای جاسوسان آمریکایی به محمدرضا شاه بود در این خصوص ازهاری نخست وزیر، به سناتور بیرد(سناتور سابق عضو حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا) اعلام کرد که حکومت نظامی اجازه برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم را خواهد داد به شرطی که ملاها شفاهاً اطمینان بدهند که مراسم عزاداری به تظاهرات سیاسی تبدیل نخواهد شد. (سند شماره ۲۱۷ سری۲۸ نوامبر ۱۹۷۸ - ۷ آذر ۱۳۵۷)

درهمین راستا آمریکاییان در دوران پهلوی به جهت رسیدن به اهداف سکولاریسمی خود شیوه نفوذ از راه جذب افراد با تفکر میانه رویی رادر پیش گرفتند.

مذهبیون میانه‌رویی که سبب پیشروی جبهه باطل شدند

همانطور که پیشتر اشاره شد آمریکائیان از ماه محرم ،"ماه بحرانی" یاد کرده و اظهار دارند محرم زمان اوج ناآرامی خواهد بود ونیزدولت دراین ماه به سبب شدت شور و تعصب عزاداران، ناچار است بیشترین اکراه را برای انجام اقدامی برعلیه مقامات مذهبی داشته باشد.

در نگاه تئوریسن های جاسوس آمریکایی در جلد ۸ اسناد لانه جاسوسی عنوان شده است:" راهپیمایی و اغتشاشات ماه محرم اثبات نموده احساسات مذهبی در ایران بسیار عمیق است. ضروری است که روحانیت از طریق آموزش اصلاح شوند و از نفوذ آنان جهت سوق دادن ایران به سوی دنیای مدرن استفاده گردد. گذشته از همه چیز، در دهاتی که بیش از ۷۵ درصد از کشور را تشکیل داده اند، هیچ نفوذی بیشتر از نفوذ روحانیت نیست. اقدام شاه در انهدام مذهب بزرگترین خطر است. از بین بردن نفوذ مذهب، مستقیما موجب حضور کمونیسم خواهد شد."

از این رو آمریکاییان راه حل نفوذ را در پرورش افراد میانه رو موثر دیده ودر تاریخ ۹ آذرماه ۱۳۵۷ تلگرافی خیلی محرمانه از سفارت آمریکا در تهران با موضوع سازماندهی سیاستمدارهای میانه رو به واشینگتن ارسال شد.

برنامه ریزی وطرح پیشنهادی جاسوسان بصورتی است که تلاش شود اثرات حماسی وعاشورایی در مردم خنثی شود. به همین جهت طرح هایی مبنی بر "ایجاد یک گروه غیرنظامی میانه رو" بلافاصله بعد از عاشورا که متشکل از گروههای میانه رو استادان دانشگاه، وزرای دولت و... باشند را مطرح کردند. همچنین خواستار دستورمستقیم به شاه پهلوی شدند تا هرچه سریعتر مقدمات دعوت وملاقات با این افراد را بعمل آورد.سند شماره(۶)

عاشورا

به دنبال آن ملاقات ها پی درپی صورت گرفت همچنین در این خصوص ملاقات جاسوسان با یکی از رو حانیون میانه رو در سند شماره  (۲۲) آورده شده است.

متن کامل سند به شرح ذیل است:

خیلی محرمانه از: سفارت آمریکا - تهران تاریخ: ۸ دسامبر ۱۹۷۸ برابر با ۱۷ آذر ۵۷ به: وزارت امور خارجه – واشنگتن

موضوع: گفتگو با آیت اللّه نوری

 خلاصه: مأمور سفارت عصر روز ۷ دسامبر برای سه ساعت در خانه بازاری مشهور، حاجی کاشانی با آیت اللّه یحیی علامه نوری ملاقات کرد. آیت اللّه نظریه ای میانه در مورد راه حل احتمالی برای آشوب سیاسی فعلی ایران ابراز نمود، از جمله ابراز تمایل به باقی ماندن شاه به عنوان پادشاه مطابق قانون اساسی (ولی نه به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح) مشروط بر اینکه ایالات متحده مایل به ایفای نقش ضامن برای چنان توافقی باشد.

نوری بدون اظهار اطلاعاتی خاص در مورد تظاهراتی که برای عاشورا برنامه ریزی شده، متذکر شد که توافقی کلی بین رهبران اسلامی و دیگر رهبران مخالف وجود داشته، که تظاهرات بایستی مسالمت آمیز باشند. او بعضی از حامیان خود را ترغیب نمود، به جای پیوستن به تظاهرات در خانه بمانند و پیشنهاد نمود که ایالات متحده از نفوذش برای کنترل رفتار سربازان ایرانی استفاده کند.

این ایده که ملاقاتهای بیشتری بایستی بین او و مأمور سفارت و نیز با دیگر آیت اللّه های ایرانی صورت پذیرد مورد قبول نوری قرار گرفت."

پهلوی با زورِآمریکا یک روزه قهرمان ملی می سازد!

جاسوسان آمریکایی پس از جلسات وملاقات های بسیار با افراد میانه رو گمان میکردند تلاششان در ایجاد تظاهرات صلح آمیز و نیز ترتیبات لازم برای سازماندهی تظاهرات تاحدودی موفقیت آمیز بوده و درنظر آنها کسب تفاهم مأمورین امنیتی دولت ایران با نمایندگان جبهه ملی می تواند در پیشبرد اهداف نفوذ راهگشا باشد.

جاسوسان بابت همکاری بین دولت و رهبران میانه رو اظهار خوشنودی داشته وامید داشتند با استفاده از این شیوه رهبران سیاسی میانه رو به جای امام خمینی(ره) کسب وجهه می کنند.

به گفته سولیوان جاسوس آمریکایی: " این برای شاه تاکتیک خوبی است اگر او متعاقبا بخواهد با جبهه ملی به عنوان طرف اصلی برای تشکیل یک دولت ائتلافی مذاکره کند. پیش از این سناتور مصباح زاده در بحث درباره ضعف سیاسی جبهه ملی به ما گفته بود که در صورتی که خواسته شود، کیهان می تواند در عرض چند هفته از اینها قهرمان ملی بسازد. موقعی که چند روز پیش من او را دیدم او به من گفت که وی در صدد است بعد از عاشورا دست به انتشار چیزی شبیه روزنامه بزند.

به طور خلاصه به نظر می رسید که اقداماتی در دست است تا از طریق دستکاری در افکار عمومی، جبهه ملی با زیرکی، رهبری مخالفین را از دست خمینی بیرون آورد. شاه معتقد است که می تواند با جبهه ملی در مورد تشکیل یک سلطنت مبتنی بر قانون اساسی مذاکره کند ولی با خمینی هرگز.

زاهدی معتقد است که گروه خمینی از این تاکتیک آگاهند و ممکن است تظاهرات ۱۰ دسامبر (تاسوعا) را یک پیروزی برای میانه روها بدانند، بنابراین ممکن است که بخواهند تظاهرات ۱۱ دسامبر (عاشورا) را به خشونت بکشانند، خصوصاً اینکه خمینی نیز در بیانیه اش از جاری شدن «رود خون» در عاشورا سخن گفته است."(سند شماره (۳۱)طبقه بندی : سری شماره ۲۰۹۵ )

عاشورا

با همه اینها آمریکایی ها در پایان به وضوح اذعان میکنند از آنجایی که طرفداران و نزدیکان امام خمینی (ره) روی مسئله عاشورا تکیه زیادی کرده اند پس از این روز بی تفاوت نخواهند گذاشت. یعنی حتی آنان که خود را ابرقدرت معرفی میکردند، میدانستند در برابر عظمت و شکوه حضور یکپارچه مردم برای پی ریزی نظامی الهی، پیش بینی تمامی استراتژیست ها و گزارشگران جهانی و منطقه ای قدرتی ندارد. و درنهایت این حضور میلیونی عزاداران حسینی در روز عاشورا آنان را مجبور به کرنش در مقابل انقلاب نمود.

بیشتربخوانید: روزی که آمریکا فهمید کاخ سفید حسینیه خواهد شد/ ترس واشینگتن از فرارسیدن محرم

مطمنا اگرهیئات مذهبی در آن روزها دغدغه مبارزه با طاغوت و بیگانه را به صورت یک مسئله‌‌ی انقلابی، یک مسئله‌‌ی اسلامی، یک معرفت قرآنی در مضامین هیئت نمیگنجانید تاریخ ایران شاهد چنین عاشورایی نبود. بنابراین به طورقطعی یکی از ویژگی های اصلی انقلاب، رنگ و بوی عاشورایی آن بود که در هیئات مذهبی ومردمی به آن پرداخته شد وباعث بر هم زدن معادلات به نفع نیروهای انقلابی شد.

هیئت سیاسی هیئت تراز انقلاب است

پس هیئت هایی تراز انقلاب هستند که واژه هایی مثل سازش ناپذیری، استکبار ستیزی، اقتصاد مقاومتی، شعار هیهات من الذله و این گونه شعارها را سرلوحه کار خود قرار دهند.تفکر غالب  موجود درهیئت امام حسین (ع) این است که هیئت اگر سیاسی نباشد، اساساً ابتنای ماهیت و اصالتش مخدوش و مجعول است.

عاشورا

همانطور که گفته شد درمقابل این تفکر، گروهی حامیان عزاداری سکولار هستند که معتقدند سیاست، ناپاکی‌ها  دارد که وجودش در هیئت به این مکان نورانی لطمه می‌زند، اما اساساً بحث امامت در شیعه و اقدام و حرکت امام حسین (ع) برای تشکیل حکومت اسلامی به منظور برپا داشتن اسلام ناب محمدی موضوعیت سیاسی در دل نهفته دارد.

هیئت های سکولار از مهمترین آسیب‎هایی است که ممکن است در هیئت‎ها ایجاد شود که رهبر انقلاب نیز روی این مساله تاکید داردند که نباید اجازه داد هیئت‏ها به جریان سکولاری وارد شوند؛هیئت‎داری یک نسیم الهی است که باید هدایت و ولایت الهی در این هیئت‏ها نهادینه شود. ایشان همواره تاکید دارند:"هیئتها نمیتوانند سکولار باشند؛ هیئتِ امام حسینِ سکولار ما نداریم! هرکس علاقه‌‌مند به امام حسین است، یعنی علاقه‌‌مند به اسلام سیاسی است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است؛ معنای اعتقاد به امام حسین این است."

گزارش از معصومه احمدی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
بازیکنان اسمی پرسپولیس علیه تصمیم اوسمار
کنایه سنگین یک استقلالی به پرسپولیس
واکنش‌ها به گفته‌های تازه اشکان خطیبی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top